test
Spring naar hoofd-inhoud

De e-mail valkuil

E-mails blijken in de praktijk een doder van goede initiatieven! Waarom? Lees het artikel....


Hoewel e-mail een laagdrempelig middel lijkt om verbeteringen in uw (productie)processen te bewerkstelligen, blijkt e-mail vaker een vroege doder van goedbedoelde initiatieven te zijn.

In de meeste gevallen zien medewerkers op de werkvloer wel mogelijkheden tot verbetering, maar ontbreekt het hen aan de middelen om die uit te voeren. Dus het enige wat ze kunnen doen is een verbetersuggestie melden door middel van een e-mail aan het management. Ofwel deze wordt gericht aan één persoon ofwel aan een groep van betrokkenen.

In het geval van een enkele persoon blijkt dat dit soort e-mails meestal gewoon uit de inbox worden verwijderd of als low-priority worden gemarkeerd.

Om bovenstaand scenario te voorkomen wordt, als redundantie maatregel, dezelfde e-mail vaak naar meerdere personen tegelijk gestuurd.

Omdat e-mailsoftware geen strikte workflow voor verbetervoorstellen bevat, wordt het nu onduidelijk wie verantwoordelijk is voor de follow-up.

Dit betekent dat de medewerkers op de werkvloer hun voorstellen moeten bijhouden! Het faciliteren van de werkvloer om een optimale omgeving te creëren waarin werkvloerpersoneel kan floreren, is een absolute kerntaak voor operationeel management, niet een taak voor de werkvloer!

Om de opvolging van elke observatie en/of suggestie van het personeel te verzekeren stop met het gebruik van e-mail voor dit communicatiedoel en start met het gebruik van een continu verbeteringstoolkit!



Geïnteresseerd?